Dieselpartikkelfilter (DPF) | Svendsen Eksos
Til innholdet

Dieselpartikkelfilter (DPF)

I kaldt klima med mye køkjøring / tomgangskjøring fungerer ikke dieselpartikkelfilteret optimalt på grunn av lave avgasstemperaturer og vil derfor kunne tette seg unormalt raskt. Det er motorens styreenhet som overvåker funksjonen og sier i fra hvis ytelsen ikke er tilfredsstillende, dette i form av en gul varsellampe som tennes i instrumentpanelet. I de fleste tilfeller må da partikkelfilter byttes, men noen ganger holder det med en tvungen regenerering.

Enkelte biler (Peugeot, Citroen, Volvo m.fl) som er utstyrt med partikkelfilter har også en ekstra tank med ett stoff som kalles EOLYSE. Dette blir automatisk blandet inn i bilens drivstoff og trenger etterfylling etter et visst antall km. En annen variant av tilsetning er AdBlue eller BlueTec som blir sprøytet direkte inn i bilens eksossystem. Fører får beskjed via en varsellampe e.l. i bilens instrument når nivået blir for lavt. Svendsen Eksos kan hjelpe deg med bytte av dieselpartikkelfilter og etterfylling av tilsetningsstoff.

Ved bytte / vedlikehold på dieselpartikkelfilter er det viktig å skifte olje og filter på motor, og at oljen er av beste kvalitet type «Low SAP», for de motoroljen forurenses og forringes ved hyppige regenereringer, mye kaldstart og køkjøring. Dette anbefales utført av Svendsen-mekanikeren ved et verkstedbesøk hos oss.

Rens av dieselpartikkelfilter (DPF) kan i enkelte tilfeller være en mulig løsning, alt avhengig av hvor tilstoppet filteret er og hvor mye bilen har kjørt. Rens av DPF anses som en midlertidig løsning og er ikke optimalt.

Levetid for et dieselpartikkelfilter er fra fabrikanten beregnet til 120 – 140 000 km.